Українці вже з 2 квітня зможуть вільно обирати терапевтів, педіатрів та сімейних лікарів. Держава з 2 липня виділятиме кошти на кожного пацієнта – 370 грн за ведення впродовж року. Раніше сума залежала від фізичних розмірів лікарні, кількості медиків та ліжко-місць. У Міністерстві охорони здоров’я переконують, що відтепер зростуть і зарплати медиків, і конкуренція між ними в гонитві за пацієнтами, і сама якість надання послуг.
Станом на сьогодні вже затверджено порядок і правила надання первинної медичної допомоги, а на сайті відомства опубліковано низку роз’яснень. Але звичайні громадяни, які вже почали «прокладати шлях» до свого сімейного лікаря, зіштовхнулися з низкою запитань. Почнемо з найпростіших.
Хто такий лікар первинної медичної допомоги?
Це спеціаліст, який володіє повною інформацією про ваше здоров’я і може визначити, на якій стадії потрібне втручання профільного фахівця. Головний обов’язок лікаря ПМД – вчасно запобігти захворюванню або виявити його на ранній стадії. Якщо раніше пацієнт міг відразу піти до профільного спеціаліста з власної ініціативи, то вже з липня для цього необхідно буде мати довідку лікаря ПМД.
Сімейний лікар має обслуговувати всю родину?
Необов’язково. Кожен із членів сім’ї може обрати фахівця окремо. Тому сімейний лікар – це радше загальна назва.
Як обрати сімейного лікаря?
У МОЗ рекомендують скористатися «сарафанним радіо» – порадитися з друзями, знайомими, відвідати найближчу до місця проживання поліклініку, посидіти в черзі, послухати, що говорять про конкретного лікаря, а вже потім зробити свій вибір. Також можна опиратися на власний досвід: якщо медик, у якого ви лікувалися раніше, цілком вас влаштовує, то угоду можна укласти з ним.
Чи залежить вибір лікаря від прописки?
Згідно із законом, обрати фахівця можна незалежно від місця реєстрації пацієнта, проживання чи сплати обслуговування. Головним принципом вибору, за версією МОЗ, є бажання лікуватися саме в цього лікаря та обов’язкове підключення закладу, в якому він працює, до системи «Електронне здоров’я» (дані про кожного пацієнта відтепер зберігатимуться не в папках чи електронних коробках, як це було раніше, а в електронній системі). Перевірити інформацію про підключення медзакладу до е-системи можна в реєстратурі, у лікаря, на сайті https://portal.ehealth-ukraine.org/divisions.html#/ або ж завдяки спецналіпці «Тут можна обрати свого лікаря».
Для чого підписувати декларацію з лікарем?
Декларація – це документ, який засвідчує бажання пацієнта обслуговуватися саме у цього спеціаліста. Тому підписуючи її, ви повідомляєте державі через Національну службу охорони здоров’я (НСЗУ), що кошти за ваше обслуговування мають надходити саме до цього медзакладу. Декларація фактично є формою заяви.
Які документи потрібні для підписання декларації?
Пацієнту необхідно взяти із собою паспорт, податковий номер і мобільний телефон. Для підписання декларації для дитини вам також знадобиться свідоцтво про її народження.
Чи треба заздалегідь записуватися на підписання декларації?
Попередній запис не потрібен. Процедуру підписання декларації кожен заклад первинної медичної допомоги визначає самостійно. Наприклад, це може відбуватися у звичному режимі роботи медзакладу, а може бути визначено окремі години.
Хто має вносити дані в систему?
У кожному підключеному до “Електронного здоров’я” закладі буде визначено уповноважену особу, яка вносить дані у систему (це може бути або реєстратор, або медсестра, або лікар). Для процедури знадобиться комп’ютер, інтернет і принтер (для роздрукування декларацій). Їх має забезпечити медзаклад. Пацієнту достатньо просто прийти з документами.
Як відбуватиметься підпис декларації?
Ви заявляєте у реєстратурі про своє бажання підписати декларацію. Уповноважений працівник медзакладу вводить ваші дані в електронну систему, після чого на ваш мобільний телефон прийде повідомлення з кодом, який ви маєте продиктувати. З електронної системи роздрукується декларація з вашими даними, ви уважно перевіряєте дані (за потреби можна внести зміни), підписуєте два екземпляри. Один ви забираєте собі, інший залишається в медзакладі. Працівник медзакладу підтверджує вашу декларацію електронним підписом та надсилає її в е-систему.
Чи може лікар відмовити вам у підписанні декларації?
Така вірогідність є тільки в тому випадку, якщо лікар уже набрав оптимальну кількість пацієнтів. Сімейний лікар може обслуговувати 1,8 тис. пацієнтів, терапевт – 2 тис., педіатр – 900. Виняток становлять лікарі, які працюють у селах. Їм доведеться обслуговувати навіть 2 тис. людей. У МОЗ обіцяють, що без меддопомоги не залишиться ніхто.
Як підписати декларацію бабусі без телефону, інваліду або дитині з інтернату?
Замість дитини, яка не має батьків, підписати декларацію може опікун (чи інша уповноважена особа), до інвалідів та бабусь без телефонів, як запевняють у МОЗ, може додому прийти представник медзакладу зі своїм засобом зв’язку й допомогти в укладенні договору.
Чи надасть лікар ПМД допомогу без підписання декларації?
У медичній допомозі пацієнту не відмовлять, однак підписати декларацію відразу ж після першого прийому йому все одно запропонують. З 2020 року (коли вже реформа запрацює на всіх ланках) потрапити до спеціалізованих лікарів без направлення від лікаря ПМД (за державний кошт) пацієнт не зможе. Або він підписує декларацію і вже з направленням безкоштовно йде до хірурга, гінеколога, травматолога тощо, або ж самостійно оплачує їхні послуги.
А якщо зламав ногу?
Послуги невідкладної або екстреної медичної допомоги покриватимуться державою на 100%.
Чи зможе пацієнт змінити лікаря?
Декларація не є юридичним документом і не підписується “на все життя”. Вона діє доти, доки пацієнт не вирішить змінити свого лікаря (якщо його, скажімо, не влаштовує якість наданих послуг). Пацієнт зможе укласти декларацію з іншим медиком, при цьому не скасовуючи попередню угоду. Зміни автоматично зафіксуються самі – відразу після підписання нової декларації.
З якими питаннями можна звертатися до лікаря первинної ланки?
Пацієнт може звертатися до медика з будь-якими питаннями, пов’язаними зі здоров’ям.
Лікар ПМД спостерігатиме за вашим станом здоров’я, ставитиме діагнози та лікуватиме найбільш поширені хвороби, травми, отруєння, патологічні, фізіологічні (під час вагітності) стани; вестиме пацієнтів із хронічними захворюваннями та станами; за потреби надаватиме направлення до фахівця вторинної чи третинної допомоги або ж сам консультуватиметься з ним. Він надаватиме невідкладну допомогу при гострому розладі фізичного чи психічного здоров’я, якщо не потрібно екстреної, стежитиме за запобіганням хвороб, надаватиме потрібні довідки (наприклад, до басейну), листки непрацездатності, направлення для проходження медико-соціальної експертизи тощо. До його компетенції також входить спостереження за здоровою дитиною, неускладненою вагітністю і надання окремих послуг паліативної допомоги.
Чи будуть лікарі виїжджати на виклики?
Лікарі самі будуть вирішувати, їхати на виклик чи ні. Пацієнт має зателефонувати і записатися на прийом або ж переконати медика у необхідності обстежитися вдома. Оцінку ситуації лікар здійснюватиме на підставі озвученої йому інформації, після цього він пропонуватиме пацієнту найбільш прийнятний варіант: наприклад, не чекати його приїзду, а викликати “швидку”. Служба “швидкої” працюватиме у звичному режимі.
Що робити, якщо ваш лікар у відпустці або захворів?
Медзаклад має забезпечити заміну лікаря, якщо він пішов у відпустку, захворів або ж з інших причин не може прийняти пацієнта. Останнього мають попередити про це заздалегідь: за тиждень, якщо заміна є передбачуваною; у перший день, якщо заміна є непердбачуваною.
Як записатися на прийом?
Пацієнт може записатися до лікаря особисто, телефоном, електронною поштою. Про зміну контактних даних громадяни мають повідомити заздалегідь.
Чи працюватимуть медзаклади у вихідні?
Більшість закладів у вихідні не працюватимуть повний робочий день. Водночас може бути створено чергові кабінети, де прийматимуть пацієнтів поза визначеними годинами прийому, у вихідні, святкові та неробочі дні.
Чи можна обрати приватного лікаря за державний кошт?
Така можливість є. Для цього приватна лікарня має укласти угоду з державою. У МОЗ запевняють, що приватні медзаклади будуть працювати за тими самими тарифами на первинній ланці, як і державні.
Якщо я захворів під час відрядження чи відпустки?
Екстрену медичну допомогу нададуть пацієнту за місцем фактичного перебування. Якщо людині стане зле, сімейний лікар зможе проконсультувати її в будь-який час телефоном. У МОЗ переконані, що більшість ситуацій можна вирішити саме таким чином.
Ми пішли звичайним шляхом, яким, на нашу думку, підуть більшість українців: почали шукати у відкритому доступі відповіді на «незручні» питання, з якими пацієнти неодмінно зіштовхнуться під час вибору «свого» лікаря. І ані на сайті МОЗ, ані в документах, ані в інших офіційних джерелах конкретних роз’яснень ми не знайшли. Отже:
Питання, які поки що залишаються відкритими
Чому не можна підписати декларацію без походу до медзакладу? «Першопрохідці» вже повідомляють у соцмережах про тригодинні черги, щонайменше півгодинний процес підписання та розгубленість уповноважених осіб, які самі розібралися не до кінця.
Якщо медик, у якого я лікуюся і який мене влаштовує, працює в не підключеній до електронної системи лікарні? Чи має в цьому випадку пацієнт відмовитися від спеціаліста, якому довіряє, на користь не перевіреного?
Чи захоче приватна клініка за 370 грн річних приймати пацієнта безліч разів, проводити обстеження, консультувати телефоном, виїжджати на виклики?
Чи не перейдуть масово пацієнти до приватних клінік (за власний кошт), щоб не морочити голову з підписанням декларацій, неврегульованими чергами тощо?
Якщо я лікуюся у вузькопрофільного спеціаліста, чи потрібно буде щоразу перед цим йти по довідку до лікаря ПМД?
До якого саме вузькопрофільного лікаря направлятиме лікар ПМД: до того, в якого пацієнт лікується давно, чи до зовсім іншого?
Який вибір мають жителі села, котрі не хочуть підписувати декларацію саме із запропонованим лікарем? Підписати, скажімо, з лікарем з райцентру, та чи приїде він у разі необхідності на виклик?
Яким чином відбиратиме пацієнтів лікар (набиратиме свою кількість): автоматично, всіх у порядку черги, чи за якимись своїми критеріями?
Чи зацікавлений буде лікар у тому, що його турбуватимуть 24 години на добу (принаймні телефоном)? А якщо пацієнту стане зле у «неприйомні години»?
Як обрати “свого” лікаря, якщо відомостей про нього немає у відкритому доступі? У реєстратурі є тільки прізвище, ім’я та по батькові.
Скаржаться громадяни й на те, що не знаходять на медзакладах відповідних наліпок, доступ до інтернету є не в кожного, та й у самих лікарнях комп’ютерів часом або немає, або не в достатній кількості. Серед скарг звучать також і вимоги коду на дитину (в переліку обов’язкових документів цього немає) і навіть гроші (100 грн) за підписання декларації не за місцем прописки. Турбує людейй те, чи встигнуть вони потрапити до кваліфікованого лікаря, якщо він дуже швидко набере “свою тисячу”, і чи не дістанеться їм у такому разі не дуже хороший фахівець.
Як бачимо, питань є багато. І цілком очікувано, що виникне ще більше, коли систему запустять. А як у дійсності «гроші ходитимуть за пацієнтом» – покаже час і досвід (можливо, навіть і гіркий).