Розпродаж на Чорну п’ятницю не завжди був таким, як ми звично його сприймаємо. Саме словосполучення вперше зафіксовано в щотижневій американській газеті і пов’язане не з розпродажем.
У 1869 році два інвестори спробували змінити умови гри на фондовій біржі в свою сторону. Вони штучно знизили ціну акцій на золото. Уолл Стріт чекав тимчасовий крах, а США – криза, хоч і не затяжний.

Перша Чорна п’ятниця

Падіння фондового ринку призвело до фінансових втрат серед американських жителів. Через відсутність грошей у покупців, продажі в магазинчиках йшли погано. Молодий заповзятливий продавець вирішив взяти ситуацію в свої руки і встановити на всі товари єдину низьку ціну – 5 центів. Його метою було розпродати продукти, які залежалися і могли зіпсуватися.

Трюк вдався – в лавочці розкупили практично все. Тенденцію підхопили інші продавці, поступово виходячи в плюс за рахунок великої кількості продажів.

Великі знижки на Чорну п’ятницю як традиція

Після того, як жителі США впоралися з кризою, акцію трохи видозмінили і почали проводити один раз на рік – перед початком різдвяних свят, в п’ятницю після Дня подяки.

У 1966 році вираз Black Friday став усталеним по відношенню до розпродажу. Активно використовувати його почали поліцейські США, яким доводилося стикатися з величезною кількістю роботи. Причина-пробки на дорогах, кілометрові черги в магазини і сутички в торгових залах через спробу схопити останній екземпляр товару. Поступово традицію почали переймати інші країни. В Україні щорічне проведення розпродажу почалося після 2010 року.

До речі, коли в 2013 році для акції зробили спеціальний загальний сайт, на якому розміщувалися пропозиції від різних магазинів, він звалився в перші 3 хвилини через занадто велике навантаження.

Чорна п’ятниця 2020 і її особливості

На Чорну п’ятницю 2020 замість одноденного розпродажу покупців чекає повноцінний Шопінг-вікенд. Магазини вже оголосили, що акція триватиме мінімум 3 дні, а у деяких рітейлерів – цілий тиждень.

Звичний формат з чергами біля каси або біля входу в магазин, зараз неактуальний. Продавці зосередять роботу на онлайн-продажах. Найвигідніші знижки запропонують інтернет-магазини. Причому при оплаті замовлень онлайн можна отримати додаткові бонуси – кешбек, безкоштовну доставку і т. д.