Нормальне функціонування гальмівної системи багато в чому залежить від правильності підбору колодок. І в питанні про те, як вибрати гальмівні колодки для автомобіля, не так багато змінних, як може здатися на перший погляд. Сьогодні багато споживачів віддають перевагу відомим брендам наприклад, купують колодки LPR. Ви можете прислухатись до порад більшості, але ми радимо перш ніж зробити свій вибір, ознайомитися з ключовими характеристиками колодок і основами їх підбору.
Головні характеристики гальмівних колодок
Серед характеристик гальмівних колодок виділяються дві, які мають найбільший вплив на експлуатаційні якості всієї системи:
- матеріал виготовлення;
- коефіцієнт тертя.
Геометричні параметри, наявність датчика зносу, кількість проточок для охолодження і відведення продуктів зносу, а також інші другорядні характеристики, які в меншій мірі позначаються на ефективності гальмування.
Найбільш популярними є наступні типи колодок:
- органічні,
- напівметалеві,
- керамічні.
Причому ця класифікація досить умовна, а той чи інший матеріал фрикційних накладок відноситься до якого-небудь типу на підставі переважаючого компонента. Як вибрати гальмівні колодки в таких умовах і не помилитися? Розглянемо детальніше характеристика кожного матеріалу.
Органічні колодки частіше мають підвищену м’якість і зношуються швидше за інших. У той же час вони добре впливають на гальмівний диск або барабан і мають непоганий коефіцієнт тертя.
Напівметалеві займають золоту середину в цьому списку. Середні експлуатаційні характеристики і відносно невисока ціна визначили їх більшу популярність.
Керамічні колодки дорожче за інших. Вони мають, як правило, високий коефіцієнт тертя і підвищену твердість матеріалу накладок. Через це прискорюється знос дисків, але збільшується термін служби самих колодок. Сучасна дорога кераміка менш агресивна по відношенню до металу дисків.
Коефіцієнт тертя вказується на самих колодках у вигляді двох великих літер латинського алфавіту. Перша буква характеризує коефіцієнт тертя «на холодну», другий – після розігріву системи. Нижче приведена розшифровка за стандартом SAE J661:
- C – не більше 0,15,
- D – 0,15-0,25,
- E – 0,25-0,35,
- F – 0,35-0,45,
- G – 0,45-0,55,
- H – 0,45-0,8.
Чим вищий коефіцієнт тертя, тим ефективніше зчеплення колодки з диском або барабаном.
Як правильно вибрати гальмівні колодки
Процедура вибору зводиться до підбору якісних колодок від перевіреного виробника за параметрами, які максимально відповідають умовам експлуатації авто і стилю водіння. При цьому до питання про те, як вибрати передні гальмівні колодки, слід підходити більш ретельно. Наприклад, на сучасних авто є система розподілу гальмівних зусиль, і на передню вісь лягає найбільше навантаження.
Для легкових автомобілів при спокійній манері водіння переважно в режимі траси цілком підійдуть органічні колодки: вони стираються трохи швидше за інших і залежні від температури, але в той же час сприятливо позначаються на ресурсі недешевих гальмівних дисків і барабанів.
Напівметалеві ідеально підходять для міських умов, де гальма застосовуються часто. Цей тип непогано справляється з перегрівом і володіє хорошим коефіцієнтом тертя, однак підвищена твердість негативно позначається на дисках.
Часто колодки при своїй роботі видають характерні скрипи. Частково нівелювати подразнюючу дію будь-яких сторонніх звуків можна, встановивши додатковий захист, що збільшує звуконепроникність салону. Для отримання хорошого ефекту важливо підібрати кращі матеріали для шумоізоляції авто.
Сучасна кераміка, особливо з преміум-сегменту, має високий коефіцієнт тертя, довговічна і майже не залежить від температури. Але важливо пам’ятати, що чим вищий коефіцієнт тертя, тим швидше колодки проточують барабани і диски. Наприклад, колодки FF знизять чуйність гальм, але продовжать життя барабанів. У той же час тверді колодки класу HG або HH поліпшать гальмівні характеристики.
Вибрати задні гальмівні колодки, як правило, легше – до них вимоги нижчі. І на багатьох авто ззаду встановлюються барабанні гальма. А на барабанні гальма в основному роблять колодки з більш простих матеріалів: металу і органіки.
Не варто ганятися за так званим оригіналом. Поодинокі автовиробники займаються випуском власних гальмівних колодок. Основна маса закуповує їх у відомих виробників, штампує свій логотип і використовує на конвеєрах.